lauantai 16. syyskuuta 2017

Pienet hetket


Välillä tämä hevosenomistaminen kieltämättä vie ihmisen aikamoisiin pohjamutiin. On huolta ja murhetta, päätöksien oikeuden pohtimista, pelkoa siitä milloin tulee se takapakki, josta ei enää nousta. Kaiken tämän vastapainona on kuitenkin niin paljon, ihan jo pelkästään se, että ylipäätään olen saanut tutustua lähemmin tuohon upeaan eläimeen. Kuinka silmäni ovat avautuneet, ja olen löytänyt niin paljon uusia puolia hevosharrastuksesta. Kuinka voin aidosti olla aivan jumalattoman onnellinen siitä, että tein sen päätöksen, ettei Bellan tarvitse enää olla ratsastuskoulussa, ja että toin sen pihattoon.                                                                                                                                                                          
Mutta ne pienet onnelliset hetket, niissä on koko tämän välillä epätoivoisenkin harrastuksen suola. 

Se, kun hevoseni tulee minua vastaan laitumella. Se, kun hevoseni seuraa minua irti maneesissa, ja juoksemme rinnakkain monta kierrosta. Se, kun tajuan taas oppineeni jotain uutta, koska hevoseni on sen minulle opettanut. Se, kun hevoseni seisoo tallin käytävällä säheltämättä ja rauhassa, vaikka se on sille uutta. Se, kun hevoseni päästää minut selkäänsä, vaikka sillä on siitä tavattoman huonoja kokemuksia. Se, kun näen hevoseni laiduntavan kahdentoista muun hevosen kanssa. Se, kun hevosellani on hirmuinen kiire talliin syömään, ja sanon sille prrr, ja se hidastaa, vaikka se onkin vihoviimeisin asia minkä se haluaisi tehdä. Se, kun osteopaatti saa viimein yli puolen vuoden kuntoutuksen jälkeen hevoseni lonkan auki myös huonommalta puolelta. Se, kun toisinaan aivan pienistä asioista huomaan, että olen kuitenkin hevoselleni edes hieman eri asia, kuin muut ihmiset. Se, kun hevoseni kuuntelee minua pyöröaitauksessa, ja tekee, kuten pyydän, vaikka tiedän, että ohjaukseni on epäselvää räpeltämistä. Ja se, kun hevoseni katsoo minua juuri sellaisella ilmeellä, että todellakin teen kaiken väärin, ja silti se yrittää parhaansa. Se, kun näen, miten tärkeä hevoseni uudesta laumasta on sille tullut, ja kuinka sosiaalinen se osaa olla. Se, kun talutan hevoseni takaisin pihattoon pelkkä riimunnaru kaulalla. Se, kun kerta toisensa jälkeen teen jotain väärin, ja hevoseni antaa sen minulle anteeksi. Se, kun hevoseni nuokkuu maneesin nurkassa siestahuuli lörpöllään, ja malttaa vain olla, vaikka aiemmin maneesi on saanut sen jännittymään.


Se, kun tallin seinällä on lista hevosista, ja siellä lukee minun hevoseni nimi, ja se, kuinka se joka ikinen kerta sykähdyttää sydäntäni, koska niin hienolta se tuntuu, että Bella on minun hevoseni.



4 kommenttia:

  1. Ihanasti kirjoitettu! Minulla on ollut oma poni "jo" seitsemän vuotta, mutta silti aina välillä tulee sellainen pikkutyttömäinen fiilis, että vitsit, minulla on oma poni - tai itse asiassa kaksi, ja molemmat vielä omia kasvatteja. (Välillä kyllä myös ajattelen, että panen molemmat lihoiksi ja lopetan koko homman.)

    Ponit ovat opettaneet niin paljon, että olen oikeastaan ihan erilainen hevosihminen kuin ennen kuusivuotiaan syntymää. Ja miten ihanaa on, kun ne luottavat minuun ja haluavat touhuta kanssani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Bella on ollut minun hevoseni vasta kohta vuoden (joskin tunsin sen jo muutaman vuoden sitä ennen), mutta jo tämä yksi vuosi on opettanut niiiiin paljon. Ja aika paljon olen alkanut myös kyseenalaistaa asioita, joita ei aikaisemmin juurikaan tullut edes ajatelleeksi.

      Ja tosiaan tämän tästä iskee sellainen epätodellinen fiilis, että ihanko oikeasti mulla on ihan oma hevonen! :D

      Poista
  2. Ihana postaus <3! Tunnelma välittyi ja tuossa oli niin valtavan monta asiaa, joista iloita, että ne vaan mielestäni entisestään vahvistavat Bellan hankinnan olleen aikanaan ihan paras päätös - olette kumpikin antaneet ja saaneet niin paljon yhdessäolosta :)

    VastaaPoista
  3. Ihana postaus <3! Tunnelma välittyi ja tuossa oli niin valtavan monta asiaa, joista iloita, että ne vaan mielestäni entisestään vahvistavat Bellan hankinnan olleen aikanaan ihan paras päätös - olette kumpikin antaneet ja saaneet niin paljon yhdessäolosta :)

    VastaaPoista